Opis świadczenia:

W przypadku gdy osoba zmarła nie posiada rodziny lub rodzina nie wyraża woli sprawienia pogrzebu tej osobie, zadanie to przejmuje gmina. Sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez gminę, zgodnie z wyznaniem zmarłego.

Jeżeli po zmarłej osobie, której gmina zorganizowała pogrzeb, przysługuje zasiłek pogrzebowy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, wówczas organ zwraca się do tejże jednostki z wnioskiem o pokrycie poniesionych kosztów. Do wniosku należy załączyć wszelkie faktury potwierdzające poniesione wydatki w związku z organizacją pogrzebu.

Jeżeli po zmarłej osobie nie przysługuje zasiłek pogrzebowy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Ośrodek Pomocy Społecznej może domagać się zwrotu poniesionych kosztów z masy spadkowej.

W przypadku pokrycia kosztów pogrzebu przez gminę poniesione wydatki podlegają zwrotowi z masy spadkowej, jeżeli po osobie zmarłej nie przysługuje zasiłek pogrzebowy.

 

Koszty świadczenia:

Gmina pokrywa koszty zorganizowania pogrzebu lub jeżeli jest to możliwe koszty są pokrywane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na wniosek gminy, jako organu, który bezpośrednio zajmuje się pochówkiem.

 

Kto może wnioskować o świadczenie:

Wniosek o pokrycie kosztów sprawienia pogrzebu może złożyć najbliższa rodzina.
Wniosek o sprawienie pogrzebu i pokrycie kosztów pogrzebu może złożyć także szpital.

 

Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:

Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)

 

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o udzielenie świadczenia
  • skrócony odpis aktu zgonu

W toku postępowania administracyjnego Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gostyniu może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania MGOPS w Gostyniu potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.

 

Termin załatwienia sprawy:

Udzielenie świadczeń w postaci sprawienia pogrzebu nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.

 

Podstawa prawna przyznania świadczenia:

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej

Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego

 

Dokumenty do pobrania:

Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń

 

Złóż wniosek on-line:

Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.

 

I piętro, pok. nr 106
tel. 65 300 22 41

kierownik zespołu: Honorata Grzemska - Zastępca Kierownika MGOPS
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 65 300 22 44

 

Do zadań Zespołu Świadczeń Pomocy Społecznej należy w szczególności:

  • wstępna weryfikacja postępowań administracyjnych;
  • przygotowanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie świadczeń przewidzianych w przepisach prawa;
  • przygotowanie dokumentacji do wypłaty świadczeń;
  • sporządzanie ocen, analiz, informacji i sprawozdań z wykonywanych zadań;
  • wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień kierownika Ośrodka.

Opis świadczenia:

Celem działania Centrum Integracji Społecznej (CIS) jest aktywacja zawodowa i społeczna osób podlegających wykluczeniu społecznemu, które ze względu na swoją sytuację życiową nie mogą własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych, znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym.

CIS realizuję reintegrację zawodową i społeczną przez następujące usługi:

  • kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu,
  • nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych,
  • naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą,
  • uczenie umiejętności i racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

 

Wysokość świadczenia:

Okres próbny w CIS trwa 1 miesiąc. W okresie próbnym oraz w okresie uczestnictwa w zajęciach uczestnik otrzymuje świadczenie integracyjne w wysokości 120% zasiłku dla bezrobotnych.
Świadczenie integracyjne wypłacane jest przez CIS.

Uczestnik CIS zgłaszany jest przez ośrodek pomocy społecznej do ubezpieczenia zdrowotnego na zasadach określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz innych świadczeń określonych w niniejszej ustawie.

 

Kto może wnioskować o świadczenie:

Wnioskować o przyjęcie do programu Centrum Integracji Społecznej mogą:

  • osoby długotrwale bezrobotne (12 miesięcy rejestracji w PUP w przeciągu 24 miesięcy), w tym także studenci studiów zaocznych,
  • niepełnosprawni w stopniu lekkim i umiarkowanym,
  • osoby korzystające z pomocy społecznej,
  • bezdomni realizujący program wychodzenia z bezdomności,
  • osoby uzależnione od alkoholu lub narkotyków po zakończeniu terapii,
  • uchodźcy,
  • osoby zwalniane z zakładów karnych,
  • osoby znajdujące się w ciężkiej sytuacji życiowej, zagrożone wykluczeniem.

Jednakże przyszły uczestnik CIS nie może posiadać prawa do zasiłku dla bezrobotnych, do zasiłku i świadczenia przedemerytalnego, renty strukturalnej, renty z tytułu niezdolności do pracy, emerytury.

 

Kryteria dochodowe:

Brak kryterium dochodowego.

 

Na jaki okres:

Okres uczestnictwa w zajęciach w Centrum może trwać do 11 miesięcy. Jeżeli analiza stanu realizacji programu uzasadnia potrzebę przedłużenia okresu uczestnictwa w zajęciach w CIS, także w przypadku tworzenia spółdzielni socjalnej lub podjęcia działalności gospodarczej przez uczestnika zajęć w CIS, kierownik CIS, na wniosek lub po zasięgnięciu opinii pracownika socjalnego CIS, może przedłużyć okres uczestnictwa w zajęciach do 12 miesięcy.

 

Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:


Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)

 

Wymagane dokumenty:

  • Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
  • Wniosek o skierowanie do CIS osoby lub jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.

W toku postępowania administracyjnego Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gostyniu może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania MGOPS w Gostyniu potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.

 

Termin załatwienia sprawy:

Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do zasiłku okresowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o skierowaniu lub odmowie skierowania do CIS, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.

 

Podstawa prawna przyznania świadczenia:

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego

Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego

Ustawa z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

 

Dokumenty do pobrania:

Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń

 

Złóż wniosek on-line:

Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.

 

II piętro, pok. nr 203 i 205
tel. 65 300 22 49, 65 300 22 59

koordynator zespołu: Adam Nowak
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 65 300 22 49

 

Do zadań Zespołu Wsparcia Rodziny należy w szczególności:

  • analiza sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego oraz przyczyn kryzysu w rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych;
  • wzmocnienie roli i funkcji rodziny;
  • rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny;
  • podniesienie świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny;
  • pomoc w integracji i dążeniu do reintegracji rodziny;
  • przeciwdziałanie marginalizacji i degradacji społecznej rodziny;
  • praca socjalna, w tym przeprowadzanie wywiadów środowiskowych;
  • kreowanie nowych form pomocy i samopomocy;
  • pomoc w opracowaniu, wdrożeniu i monitorowaniu strategii rozwiązywania problemów społecznych, programów celowych i projektów socjalnych;
  • realizacja zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, w tym obsługa organizacyjno-techniczna Zespołu Interdyscyplinarnego w Gostyniu;
  • realizacja rządowych programów osłonowo – pomocowych;
  • współdziałanie z organami i jednostkami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi w zakresie realizowanych zadań;
  • sporządzanie ocen, analiz, informacji i sprawozdań z wykonywanych zadań;
  • wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień kierownika Ośrodka.

Do zadań Koordynatora Zespołu Wsparcia Rodziny należy w szczególności:

  • nadzór nad bieżącym uaktualnianiem bazy danych systemu „POMOST”, w tym sprawdzanie zgodności naniesionych danych przez podległych pracowników;
  • doskonalenie metod pracy w Zespole Wsparcia Rodziny;
  • nadzorowanie prowadzenia postępowań administracyjnych – sprawdzanie prawidłowości planowanych świadczeń oraz postępowań w ramach procedury „Niebieskie Karty”;
  • przygotowanie materiałów określających potrzeby pomocy społecznej oraz wspierania rodziny;
  • dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
  • inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczącej usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin;
  • współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia;
  • wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień kierownika Ośrodka.

Koordynator Zespołu Wsparcia Rodziny sprawuje bezpośredni nadzór nad Zespołem Wsparcia Rodziny.

 

Opis świadczenia:

Dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu stanowi składnik dodatku mieszkaniowego i jest finansowany ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

 

Wysokość świadczenia:

Wysokość dodatku mieszkaniowego powiększonego o dopłatę do czynszu stanowi 75% miesięcznego czynszu opłacanego przez najemcę, jednak nie więcej niż 1500 zł.
Wysokość dopłaty do czynszu stanowi różnicę między wysokością dodatku mieszkaniowego powiększonego o tę dopłatę a wysokością dodatku mieszkaniowego ustaloną zgodnie z art.6 ustawy o dodatkach mieszkaniowych.

 

Kto może wnioskować o świadczenie:

Dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu przysługuje wyłącznie najemcy lub podnajemcy lokalu mieszkalnego.
Nie jest przyznawany osobom zamieszkującym własne mieszkanie.

 

Kryteria dochodowe:

Oprócz dokumentów potrzebnych do przyznania dodatku mieszkaniowego (zwykłego) muszą zostać spełnione łącznie poniższe warunki:

  • średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego najemcy w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku, jest co najmniej o 25% niższy, niż średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego najemcy osiągnięty w 2019 r.
  • wnioskodawca najmował lub podnajmował lokal mieszkalny przed dniem 14 marca 2020 r.
  • wnioskodawcy nie przysługiwał wcześniej dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę.

 

Na jaki okres:

Dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu przyznaje się na wniosek osoby uprawnionej do dodatku, w drodze decyzji administracyjnej na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

W przypadku gdy osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu posiada prawo do dodatku mieszkaniowego na podstawie decyzji wcześniejszej – decyzja wcześniejsza ulega skróceniu.

Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego powiększonego o dopłatę do czynszu klient może złożyć tylko jeden raz.

 

Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:

Dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu przyznaje się na wniosek złożony nie później niż do dnia 31 marca 2021 r.

Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej, właściwym dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

Wniosek należy złożyć w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)

 

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego potwierdzony przez zarządcę domu z adnotacją "Wniosek o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu"
  • oświadczenie o średnim miesięcznym dochodzie przypadającym w 2019 r. na jednego członka gospodarstwa domowego ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu (pobierz druk).
  • oświadczenie o spełnianiu przez ubiegającego/ubiegającą się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu warunków (pobierz druk).
  •  Dokumenty potwierdzające wysokość miesięcznego czynszu opłaconego przez ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu:
    • za miesiąc, w którym składany jest wniosek o dodatek mieszkaniowy powiększony o dopłatę do czynszu - jeżeli czynsz jest niższy albo równy czynszowi według stanu na dzień 14 marca 2020 r.
    • według stanu na dzień 14 marca 2020 r. (jeżeli czynsz ten jest niższy od czynszu opłacanego za miesiąc, w którym składany jest wniosek).
  • deklaracja o wysokości dochodów z okresu pełnych trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku wraz z zaświadczeniami potwierdzającymi dochody uzyskane w ww. okresie
  • rachunek za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy (dotyczy osób, których lokal nie jest wyposażony w instalację c.o., c.w. i gaz przewodowy)

ZAŁĄCZNIKI:

  • aneks ze składnikami czynszu określający wysokość opłat za ostatni miesiąc (miesiąc, w którym składany jest wniosek)
  • oświadczenie właściciela/zarządcy lokalu o wyposażeniu lokalu (dotyczy najemców lokali mieszkalnych, którzy płacą czynsz zgodnie z zawartą umową najmu)
  • w przypadku osób uzyskujących dochody ze stosunku pracy, umów o pracę, umów zlecenia lub o dzieło - zaświadczenie od pracodawcy potwierdzające wysokość dochodów wypłaconych w okresie ostatnich 3 m-cy, dochód brutto, to jest przychód pomniejszony o składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe oraz po odliczeniu kosztów uzyskania przychodu
  • w przypadku emerytów i rencistów - odcinki z trzech ostatnich miesięcy lub decyzja organu przyznającego rentę/emeryturę BRUTTO poprzedzających datę złożenia wniosku.
  • w przypadku osób otrzymujących alimenty - wyrok sądu o wysokości otrzymywanych alimentów lub odcinki o wysokości alimentów z trzech ostatnich miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku lub oświadczenie o wysokości alimentów dobrowolnych,
  • w przypadku osób otrzymujących świadczenia rodzinne z Ośrodka Pomocy Społecznej, wystarczy wpisać wysokość dochodu, suma z 3 miesięcy, pracownik Ośrodka zweryfikuje podane kwoty
  • osoby bezrobotne – nie przedkładamy zaświadczenia z Powiatowego Urzędu Pracy, pracownik OPS pozyskuje te dane
  • studenci - zaświadczenie z uczelni potwierdzające wysokość pobieranego stypendium
  • W sytuacji, gdy osoba nie jest zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy - własnoręczne oświadczenie o tym, że nie jest zarejestrowana, z adnotacją, czy w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku osiągnęła dochód z prac dorywczych, bądź uzyskała pomoc finansową od innych osób.
  • jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju - orzeczenie Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności
  • w przypadku właścicieli domów jednorodzinnych i właścicieli lokali mieszkalnych do wniosku należy dołączyć: akt notarialny (ksero) – oryginał do wglądu, rachunki za wodę, śmieci, kanalizację,
  • w przypadku właścicieli domów jednorodzinnych oświadczenie osoby ubiegającej się albo zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę, potwierdzające powierzchnię użytkową w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz wyposażenie techniczne domu (w Starostwie Powiatowym)
  • w przypadku właścicieli lokali mieszkalnych wniosek potwierdza upoważniona osoba z zarządu wspólnoty mieszkaniowej, w przypadku małych wspólnot mieszkaniowych (brak zarządu) powierzchnię użytkową lokalu, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz wyposażenie techniczne domu potwierdza właściciel lub współwłaściciele nieruchomości
  • oświadczenie o tym, czy ryczałt za brak w lokalu centralnego ogrzewania, i/lub centralnie ciepłej wody, i/lub instalacji gazu ziemnego (dostarczanego z zewnętrznego źródła) należy przesyłać na konto zarządcy lokalu

 

Termin załatwienia sprawy:

Decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego powiększonego o dopłatę do czynszu powinna być wydana w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku oraz doręczona wnioskodawcy i zarządcy lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny.

 

Termin wypłaty świadczenia:

Dodatek mieszkaniowy wypłaca się, w terminie do dnia 10 każdego miesiąca z góry, zarządcy domu lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny.

 

Podstawa prawna przyznania świadczenia:

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych

Ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa

Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego

 

Dokumenty do pobrania:

Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń

 

 

 

Dyżury specjalistów

 

Gostyń, ul. Wrocławska 250 (Budynek MGOPS):

Radca prawny - Maciej Dehmel
Z porad prawnych mogą korzystać klienci pobierający świadczenia z pomocy społecznej z MGOPS w Gostyniu.
W celu uzyskania informacji o terminie dyżuru Radcy prawnego prosimy o kontakt 65 572 01 11, 65 300 22 40, 65 300 22 60.

 

Gostyń, ul. Fabryczna 1 (Budynek ZGKIM):

Psycholog – Patrycja Bulińska – Maciejewska 
poniedziałek - od godz. 14.00 do 19.00

Specjalista terapii uzależnień od alkoholu – Justyna Kowalska
środa - od godz. 16.00 do 20.00

Sesje terapeutyczne dla osób z problemem przemocy, uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin
– zapisy pod numerem telefonu 604 456 864 – terapeuta ds. uzależnień – Czesława Nowak

 

Opis świadczenia:

Dzienny Dom “Senior+” w Gostyniu jest ośrodkiem wsparcia dziennego, zapewniający pomoc i aktywizację społeczną. Seniorzy mają możliwość nawiązać i podtrzymać relacje społeczne oraz rozwijać swoje zainteresowania. Placówka dysponuje 50 miejscami, zapewnia usługi od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30. Dla osób, które mają trudności w poruszaniu się Dzienny Dom “Senior+” zapewnia dowóz.

 

Odpłatność za pobyt w dziennym domu:

Wysokość ponoszonych opłat jest uzależniona od sytuacji dochodowej uczestnika.
Osoby zainteresowane mogą skorzystać z wyżywienia. Koszt dziennego posiłku określa kierownik DDS+.

Szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w Dziennym Domu „Senior +” ustalane są na podstawie uchwały Nr XXX/380/21 Rady Miejskiej w Gostyniu z dnia 23 września 2021 r. w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w Dziennym Domu "Senior+" w Gostyniu.

 

 

Kto może wnioskować o świadczenie:

O skierowanie do Dziennego Domu „Senior +” w Gostyniu mogą wnioskować osoby nieaktywne zawodowo w wieku 60+, będące mieszkańcami gminy Gostyń.

 

Kryteria dochodowe:

Brak kryterium dochodowego.

 

Na jaki okres:

Okres, na jaki jest osoba kierowana do dziennego domu ustalany jest indywidualnie.

Termin przyjęcia do dziennego domu ustala kierownik dziennego domu w porozumieniu z osobą kierowaną lub jej opiekunem.

 

Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:


Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)

lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.

 

Wymagane dokumenty:

  • Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
  • Wniosek osoby ubiegającej się o skierowanie do dziennego domu
  • Dokumenty potwierdzające dochody oraz inne zaświadczenia wykazujące sytuację materialną, bytową i zdrowotną rodziny, w szczególności:
  • zaświadczenie albo oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierające informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
  • oświadczenie o dodatkowych dochodach z pracy dorywczej;
  • decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej oraz renty socjalnej;
  • orzeczenie komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenie lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie komisji lekarskiej;
  • orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
  • wyrok sądu lub odcinki przekazów pocztowych w przypadku otrzymywania alimentów;
  • zaświadczenie urzędu gminy albo oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
  • oświadczenie o stanie majątkowym.

W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.

 

Termin załatwienia sprawy:

Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do zasiłku okresowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.

 

Podstawa prawna przyznania świadczenia:

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego

Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego

Uchwała nr XXX/380/21 Rady Miejskiej w Gostyniu z dnia 23 września 2021 r. w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w Dziennym Domu "Senior+" w Gostyniu

 

Dokumenty do pobrania:

Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń

 

Złóż wniosek on-line:

Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.

 

I piętro, pok. nr 107
tel. 65 300 22 57

 

Do zadań Koordynatora ds. Ochrony Danych Osobowych należy w szczególności:

  • informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, a także doradzanie ww. podmiotom w sprawie ochrony danych osobowych;
  • monitorowanie przestrzegania RODO oraz innych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
  • udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania;
  • współpraca z organem nadzorczym – Urzędem Ochrony Danych Osobowych;
  • pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych osobowych, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w RODO oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach;
  • pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz wykonywaniem praw przysługujących im na mocy RODO oraz innych przepisów;
  • wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień kierownika Ośrodka.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel.: 65 572 01 11 lub 65 300 22 40
fax: 65 572 39 11

 

Numery bezpośrednie Pracownicy 

 

65 300 22 60

65 300 22 40

Zespół Obsługi Klientów

Monika Zagata
Klaudia Mańkowska
Paulina Sarbinowska

65 300 22 41

Zespół Świadczeń Pomocy Społecznej

Dagmara Rozwora
Małgorzata Osiecka

65 300 22 58

Koordynator Działu Pomocy Społecznej

Dorota Frost

65 300 22 42

65 300 22 43

Zespół Wsparcia Środowiskowego i Instytucjonalnego

Katarzyna Siemowska
Marlena Felicjańska
Agnieszka Domagała

65 300 22 47

Zespół Wsparcia i Interwencji

Ewa Ziemlińska
Katarzyna Tokarska

65 300 22 48

Zespół Wsparcia i Interwencji

Aurelia Barańska
Hanna Fibner
Paweł Wałkiewicz

65 300 22 44

Z-ca Kierownika MGOPS

Honorata Grzemska

65 300 22 45

Kierownik MGOPS

Karol Jasiak

65 300 22 46

Koordynator ds. komputeryzacji pomocy społecznej

Karol Marciniak

65 300 22 49

Koordynator Zespółu Wsparcia Rodziny

Adam Nowak

 

65 300 22 49


65 300 22 59

Zespół Wsparcia Rodziny

Natalia Miler
Kamila Piasecka

Dominika Mikołajczyk
Emilia Kulak

65 300 22 50

Stanowisko ds. Kadr i Płac

Iwona Kędziora

65 300 22 51

Główny Księgowy

Izabela Orzechowska

65 300 22 52

Zespół Księgowości

Monika Gembiak

65 300 22 54

Świadczenia Rodzinne

Katarzyna Tomczak

Świadczenia Rodzinne,
Dodatki Mieszkaniowe i Energetyczne,
Pomoc materialna dla uczniów

Monika Skrzypczak

65 300 22 55

Świadczenia Rodzinne, Fundusz Alimentacyjny

Ewelina Dolata

Świadczenia Rodzinne, Fundusz Alimentacyjny,
Pomoc materialna dla uczniów

Ewa Wachowiak

65 300 22 57

Koordynator ds. Ochrony Danych Osobowych

Monika Leśniarek 

65 300 22 45

  Zespół Interdyscyplinarny

Karol Jasiak

 

Opis świadczenia:

Środowiskowy Dom Samopomocy w Gostyniu jest placówką dziennego pobytu, dla pełnoletnich osób przewlekle psychicznie chorych oraz z niepełnosprawnością intelektualną. Celem placówki jest podtrzymanie i rozwijanie umiejętności samodzielnego życia, podniesienie poziomu zaradności życiowej, sprawności psychofizycznej, przystosowanie do funkcjonowania społecznego w środowisku.
Dom pracuje w systemie terapeutycznym, w którym odbywają się zajęcia indywidualne i zespołowe. W trakcie zajęć realizowany jest indywidualny plan postępowania wspierająco - aktywizujący dostosowany do potrzeb osoby niepełnosprawnej i zaburzonej psychicznie. Środowiskowy Dom Samopomocy świadczy usługi specjalistyczne przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.00 do 15.00.
Dom świadczy swoje usługi dla osób z terenu gminy Gostyń, a w uzasadnionych przypadkach dla potrzebujących tej formy pomocy z gmin ościennych powiatu gostyńskiego, na zasadzie zawartego porozumienia. Z odległych części miasta i spoza zapewnia się uczestnikom transport na zajęcia oraz powrót do domu.

 

Odpłatność za pobyt w środowiskowym domu samopomocy:

Korzystanie z usług świadczonych w ośrodkach wsparcia osobom z zaburzeniami psychicznymi jest nieodpłatne. W przypadku ubiegania się o w/w usługę lub przy sporządzaniu aktualizacji rodzinnego wywiadu środowiskowego w przypadku korzystania z tych usług nie ustala się sytuacji dochodowej i majątkowej osób i rodzin.

 

Kto może wnioskować o świadczenie:

O świadczenie może ubiegać się pełnoletnia osoba przewlekle psychicznie chora oraz z niepełnosprawnością intelektualną, lub jej opiekun prawny.

 

Kryteria dochodowe:

Brak kryterium dochodowego.

 

Na jaki okres:

Okres, na jaki jest osoba umieszczona w środowiskowym domu samopomocy ustalany jest indywidualnie.

Termin przyjęcia do domu ustala kierownik domu w porozumieniu z osobą kierowaną lub jej opiekunem.

 

Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:


Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)

lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.

 

Wymagane dokumenty:

  • Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
  • Wniosek osoby ubiegającej się o skierowanie do środowiskowego domu samopomocy lub jej przedstawiciela ustawowego
  • Zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę lub neurologa o występujących zaburzeniach psychicznych,
  • Zaświadczenie od lekarza rodzinnego o stanie zdrowia, o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach w ŚDS wraz z informacją o niestwierdzeniu nosicielstwa chorób zakaźnych oraz stanie fizycznym i samodzielności kierowanego,
  • Orzeczenie o niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada.

W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.

 

Termin załatwienia sprawy:

Postępowanie w sprawie skierowania do Ośrodka Wsparcia (ŚDS) kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.

 

Podstawa prawna przyznania świadczenia:

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej

Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego

Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn.  grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy

 

Dokumenty do pobrania:

Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń

 

Złóż wniosek on-line:

Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.

 

I piętro, pok. nr 109
tel. 65 300 22 46

 

Do zadań Koordynatora ds. Komputeryzacji Pomocy Społecznej należy w szczególności:

  • administracja serwerów, komputerów i urządzeń w sieci komputerowej;
  • audyt, instalacja i aktualizacja systemów komputerowych i oprogramowania na komputerach;
  • archiwizacja danych, administracja baz danych;
  • planowanie i zakup nowego sprzętu komputerowego, części do modernizacji, systemów i oprogramowania oraz materiałów eksploatacyjnych do drukarek i kserokopiarek;
  • dokonywanie zakupów niezbędnego wyposażenia do prowadzenia bieżącej działalności i organizowanie naprawy lub modernizacji sprzętu komputerowego;
  • bieżąca pomoc i szkolenie pracowników w zakresie pracy w systemach i programach użytkowych;
  • wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień kierownika Ośrodka.